برنامه نویسی حرفه ای و پیشرفته پایتون

دوره برنامه نویسی حرفهای و پیشرفته پایتون یک دوره آموزشی پنج قسمتی است که باعث میشود تا شما تسلط کامل بر مفاهیم پیشرفته پایتون و تکنیکهای مربوط به برنامه نویسی شئ گرا، برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و برنامه نویسی شبکه پیدا کنید. در این دوره، مهارتهای کلیدی مانند برنامه نویسی پایتون، تفکر الگوریتمی، تفکر تحلیلی، طراحی، توسعه، بازسازی و اشکال زدایی برنامههای چند ماژولی، استانداردها و روشهای برنامه نویسی پایتون، برنامه نویسی شئ گرا پیشرفته، برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و برنامه نویسی شبکه آموزش داده میشود. هر قسمت این دوره به مدت ۵ تا ۶ هفته طول میکشد و به زبان انگلیسی تدریس میشود. برای شرکت در این دوره، آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی پایتون و نحوه استفاده از آنها، از جمله نوع داده ها، حلقهها و توابع، ماژولها و پکیجها و استفاده از استثناها و مکانیزمهای برخورد با استثناها، ضروری است.
۱. آشنایی با مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی پایتون
پیشرفته برنامه نویسی پایتون یک حوزه جذاب و مهم در جهان فناوری است. در این قسمت مقاله، به بررسی مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی پایتون خواهیم پرداخت که به شما کمک میکند تا به صورت حرفهای و پیشرفته با زبان پایتون کار کنید.
مفهوم عملگر ترمیمی
یکی از مفاهیم مهم در پیشرفته برنامه نویسی پایتون، مفهوم عملگر ترمیمی است. این عملگر یک روش مختصر برای نوشتن عبارات شرطی است که به شما امکان میدهد تصمیمگیری و اختصاص مقادیر بر اساس یک شرط را در یک خط کد انجام دهید. این عملگر میتواند به عنوان جایگزین کوچکتری برای نوشتن یک عبارت if-else عمل کند.
ابزارهای پیشرفته
در پیشرفته برنامه نویسی پایتون، ابزارهای قدرتمندی وجود دارند که به شما کمک میکنند کدتان را بهبود بخشید و انعطافپذیری آن را افزایش دهید. به عنوان مثال، دکوراتورها، واردات پویا و ترکیبات دیکشنری از این ابزارهای پیشرفته هستند که میتوانند خوانایی کد شما را بهبود بخشند.

قابلیت تغییرپذیری لیستها، مجموعهها و دیکشنریها
در پایتون، لیستها، مجموعهها و دیکشنریها ساختارهای داده اساسی هستند. یکی از ویژگیهای مهم این ساختارها، قابلیت تغییرپذیری آنها است. به عبارت دیگر، شما میتوانید به راحتی عناصر یک لیست، مجموعه یا دیکشنری را تغییر دهید و به آنها اضافه یا حذف کنید. این قابلیت بسیار مهم است و در کار با ساختارهای داده در پایتون بسیار کاربرد دارد.
با آشنایی با مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی پایتون، شما قادر خواهیدبود به صورت حرفهای و پیشرفته با زبان پایتون کار کنید و کدهایی با کیفیت و قابلیت انعطافپذیری بالا بنویسید.
۲. تکنیکهای برنامه نویسی شئ گرا در پایتون
در برنامه نویسی شئ گرا در پایتون، از تکنیکهایی استفاده میشود که به ما امکان میدهد خواص و رفتارهای مرتبط را در یک شئ تجمع کنیم. از جمله تکنیکهای برنامه نویسی شیئ گرا در پایتون میتوان به استفاده از کلاسها اشاره کرد.
کلاسها در پایتون شبیه نقشههای طراحی هستند که برای ایجاد شئ جدید استفاده میشوند. هر شئ از یک کلاس ایجاد میشود و دادههای واقعی را در خود ذخیره میکند. به این ترتیب، میتوانیم برای هر نوع داده خاصی، یک کلاس متناسب ایجاد کنیم و خواص و عملکرد آن را در کلاس تعریف کنیم.
تعریف یک کلاس در پایتون بسیار ساده است. از کلیدواژه class و نام کلاس استفاده میشود و با دونقطه پایان مییابد. سپس با استفاده از متد .__init__()، مشخص میشود که هر نمونه از کلاس باید چه ویژگیهایی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک کلاس Student را تعریف کنیم، میتوانیم ویژگیهایی مانند نام، سن و شماره دانشجویی را برای هر نمونه از این کلاس تعیین کنیم.
توانایی به ارث بردن مشخصات و روشها از یک کلاس والد به کلاس فرزند، یکی از مزایای برنامهنویسی شیئگرا در پایتون است. با استفاده از ارث بری، میتوانیم ویژگیها و روشهای کلاس والد را در کلاس فرزند اضافه، تغییر یا جایگزین کنیم. به این ترتیب، با ایجاد سلسله مراتبی از کلاسها، میتوانیم کدهای تکراری را کاهش داده و بهبود قابلتوجهی در ساختار کد خود داشته باشیم.
با توجه به تکنیکهای برنامه نویسی شئ گرا در پایتون، میتوانیم به راحتی کدهای پیچیدهتر را به کدهای سادهتر تبدیل کنیم و قابلیت خوانایی و قابلیت توسعه را بهبود بخشیم. همچنین، با استفاده از این تکنیکها، میتوانیم برنامههایی با کارایی بالا و قابلیت اطمینان را ایجاد کنیم.

۳. طراحی و توسعه برنامههای چند ماژولی با پایتون
در این قسمت مقاله، به طراحی و توسعه برنامههای چند ماژولی با استفاده از پایتون میپردازیم. برنامههای چند ماژولی شامل برنامههای کاربردی و کتابخانههایی هستند که میتوانند در پروژههای دیگر نیز استفاده شوند.
برای مدیریت این محیط، میتوان از Git X-Modules و Develop Mode استفاده کرد. با استفاده از این ابزارها، میتوان محیط را به خوبی مدیریت کرد و تغییرات را به راحتی اعمال کرد. همچنین، برای سرور Git از Atlassian / Bitbucket استفاده میشود که امکان ایجاد سه مخزن Git برای qsolverlib، qsolver و qsolver-project را فراهم میکند.
برای نصب کتابخانه qsolverlib در محیط توسعه، میتوان از محیط مجازی پایتون استفاده کرد. این کار امکان ایجاد حالت توسعه برای بسته qsolverlib را فراهم میکند تا تغییرات در کتابخانه بهطور خودکار در برنامه qsolver اعمال شوند.
استفاده از X-Modules همچنین امکان مشخص کردن نسخههای qsolverlib و qsolver در qsolver-project را فراهم میکند. این ابزار به ما امکان میدهد تا به راحتی و با دقت نسخههای مورد نیاز را مشخص کنیم و با استفاده از آنها برنامه را توسعه دهیم.
برای شروع کار با qsolverlib و qsolver، میتوان یک اسکریپت سریع به نام create-virtualenv. sh ایجاد کرد. این اسکریپت به ما امکان میدهد محیط توسعه را به سرعت راهاندازی کنیم و با استفاده از آن به توسعه برنامههایمان بپردازیم.
همچنین، تغییراتی که در qsolverlib و qsolver صورت میگیرد، در qsolver-project همگامسازی میشوند. این امکان به ما میدهد تا تغییرات را به راحتی در پروژههایمان اعمال کنیم و بدون مشکل از آنها استفاده کنیم.
در نهایت، تاریخچههای qsolverlib و qsolver در Bitbucket به روز میشوند. این ابزار به ما امکان میدهد تا تاریخچه تغییرات را بهطور کامل ثبت کنیم و در صورت نیاز به آنها دسترسی داشته باشیم.

۴. برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و شبکه با پایتون
برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و شبکه با استفاده از پایتون یکی از مهمترین مباحث در زمینه برنامه نویسی حرفهای و پیشرفته است. رابط کاربری گرافیکی، یا همان GUI، مخفف Graphical User Interface است و به کاربران این امکان را میدهد تا با استفاده از ابزارهایی مانند موس، استیلوس یا انگشت خود، با عناصر موجود در صفحه نمایش تعامل کنند.
از طریق رابط کاربری گرافیکی، کاربران قادر خواهندبود تا به راحتی و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی عملیات مورد نظر خود را انجام دهند. در واقع، این نوع رابط کاربری به کاربران این امکان را میدهد تا بتوانند به صورت مستقیم روی عناصر گرافیکی در صفحه نمایش اقدام کنند و اطلاعات را وارد کنند یا تغییر دهند.
برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و شبکه با پایتون دارای ویژگیها و قابلیتهای بسیاری است که آن را به یک ابزار قدرتمند در توسعه نرمافزارهای تعاملی تبدیل کرده است. پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی محبوب و قدرتمند، امکانات و کتابخانههای فراوانی برای برنامه نویسان GUI و شبکه فراهم کرده است. با استفاده از پایتون و کتابخانههای مرتبط، برنامه نویسان قادر خواهندبود تا رابط کاربری گرافیکی جذاب و کارآمدی برای نرمافزارهای خود ایجاد کنند.
با توجه به اهمیت برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و شبکه با پایتون، در حال حاضر در این زمینه بسیاری از منابع آموزشی و مخازن عمومی وجود دارد. بهطور کلی، در این صفحه حدود ۱۲۵ مخزن عمومی مرتبط با این موضوع وجود دارد که برنامه نویسان میتوانند از آنها برای یادگیری و توسعه مهارتهای خود در این زمینه استفاده کنند.
نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی پایتون پرداختیم. از ابزارهای پیشرفته این زبان میتوان به دکوراتورها، واردات پویا و ترکیبات دیکشنری اشاره کرد که قادرند خوانایی کد را بهبود بخشند. همچنین در بخش برنامه نویسی شیئ گرا، تکنیکهایی مانند ارث بری و خواص مرتبط در کلاسها مورد استفاده قرار میگیرند. از طرفی، در طراحی و توسعه برنامههای چند ماژولی با پایتون، با استفاده از بستهها و کتابخانهها، امکان ایجاد حالت توسعه فراهم میشود. در نهایت، برنامه نویسی رابط کاربری گرافیکی و شبکه با پایتون نیز به عنوان یکی از مهمترین مباحث در برنامه نویسی حرفهای و پیشرفته مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از پایتون و کتابخانههای مرتبط، برنامه نویسان قادر خواهندبود تا رابط کاربری گرافیکی جذاب و کارآمدی برای نرمافزارهای خود ایجاد کنند. در نهایت، برنامه نویسی حرفهای و پیشرفته با پایتون میتواند به عنوان یک حوزه مهم و جذاب در جهان فناوری تلقی شود.
منابع:
Advanced Python Programming Concepts
Object-Oriented Programming (OOP) in Python 3
Setting up a multi-module Python environment with Git X-Modules and Develop Mode
درباره Matinus
با ورود به کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از سال 1385 به دنیای زیبای آی تی وارد شدم و فوق لیسانسم رو در رشته آی تی گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم. از همون دوران شروع به ساختن وب سایت ها و سئو کردن اونها کردم. زمانی که هیچ کس نمی تونست سئو چیه! یکی پس از دیگری زبان های برنامه نویسی رو تست کردم؛ مثل سی پلاس پلاس ؛ سی شارپ ؛ جاوا ؛ جاوا اسکریپت ؛ سوییفت و .... با همشون برنامه نوشتم تا رسیدم به پایتون و با توجه به تجربه خودم فهمیدم که به این زبان بیشتر علاقه دارم چون در مدت سه ماه اول 24 ساعته پشت کامپیوتر بودم و با برترین اساتید جهان پایتون خودم رو ارتقا دادم تا پس از دو سه سال در پایتون سنیور شدم و اکنون می تونم اونو تدریس کنم. آموزش پایتون من زیادی وسواس گونه و جامعه و من پشت صحنه دستورات و حافظه رو بشما می گم که هیچکس این رو به شما نمیگه.... چون بلد نیستن!!! فقط بلدن از دستورات استفاده کنن. مطمئن باش بعد از آموزش پایتون من خیلی حرف برای گفتن داری و میتونی وارد دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و علوم داده ها بشی و یک شغل بسیار پردرآمد در خارج از کشور بگیری ......
نوشتههای بیشتر از Matinus
دیدگاهتان را بنویسید