مثالهایی از توابع در زبان برنامه نویسی پایتون

در زبان برنامه نویسی پایتون، توابع نقش بسیار مهمی در اجرای برنامهها ایفا میکنند. یک تابع در پایتون به صورت یک بلوک کد تعریف میشود که وظیفهای خاص را انجام میدهد. استفاده از توابع در پایتون، به ما این امکان را میدهد که یک مسئله پیچیده را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنیم و در نتیجه برنامههای قابل درکتر و قابل استفاده مجددتری بسازیم. در این زبان، دو نوع تابع وجود دارد: توابع کتابخانه استاندارد که به صورت پیشفرض در دسترس هستند و توابعی که توسط خود کاربر تعریف میشوند. با استفاده از دستور def، میتوانیم تابع خود را تعریف کنیم و با استفاده از دستور return، مقدار مورد نظر را از آن تابع بازگردانی کنیم. همچنین، توابع میتوانند پارامترها را دریافت کنند و مقادیر متناظر را در زمان فراخوانی آنها ارسال کنیم. با توجه به این ویژگیها، توابع در پایتون یکی از ابزارهای قدرتمند و حیاتی برای توسعه برنامههای کاربردی هستند. یادگیری پایتون یکی از لذت بخش ترین زبان های برنامه نویسی است.
۱. روشهای استفاده از توابع در زبان برنامه نویسی پایتون
توابع یکی از مهمترین قابلیتهای زبان برنامهنویسی پایتون هستند. توابع به عنوان بلوکی از کد تعریف میشوند که فقط زمانی اجرا میشوند که فراخوانی شوند. استفاده از توابع در پایتون به برنامه نویسان امکان میدهد تا بخشهای مختلفی از کد خود را با هم ترکیب کنند و در صورت نیاز، آنها را مجددا استفاده کنند.
در زبان پایتون، شما میتوانید اطلاعات را به عنوان پارامترها به توابع ارسال کنید. این به شما امکان میدهد تا مقادیر مورد نیاز برای اجرای تابع را به آن ارسال کنید. تعداد پارامترهای تابع باید با تعداد آرگومانهایی که برای آن ارسال میکنید مطابقت داشته باشد. در صورت ارسال تعداد نامشخصی از آرگومانها به تابع، شما میتوانید از *args استفاده کنید. این به شما امکان میدهد تا تعداد آرگومانهای نامشخص را به تابع ارسال کنید و در داخل تابع از آنها استفاده کنید.
علاوه بر این، شما میتوانید آرگومانها را با استفاده از نام یا کلید به مقدار آنها بفرستید. این به شما امکان میدهد تا آرگومانها را به ترتیب مشخص نکنید و به جای آن، از نام آرگومانها استفاده کنید. همچنین، در صورت نیاز به ارسال تعداد نامشخصی از آرگومانها به تابع با استفاده از کلید و مقدار (کیورد)، شما میتوانید از **kwargs استفاده کنید.
توابع در پایتون میتوانند مقادیر پیشفرض برای پارامترها داشته باشند. این به شما امکان میدهد تا در صورت عدم ارسال مقدار برای پارامترها، مقدار پیشفرض تعیینشدهرا استفاده کنید. این ویژگی میتواند در برنامه نویسی پایتون بسیار مفید باشد و به شما کمک میکند تا کد خود را بهبود بخشید.
یکی دیگر از قابلیتهای توابع در پایتون، امکان ارسال لیست به عنوان یک آرگومان است. این به شما امکان میدهد تا مجموعهای از مقادیر را به یک تابع ارسال کنید و در داخل تابع از آن استفاده کنید. این ویژگی میتواند در برخی موارد خاص بسیار مفید باشد و به شما امکان میدهد تا کد خود را کوتاهتر و قابل فهمتر کنید.

در پایان، برای بازگشت مقدار از یک تابع، شما میتوانید از دستور return استفاده کنید. با استفاده از دستور return، میتوانید مقدار مدنظر را به عنوان خروجی تابع تعیین کنید. این به شما امکان میدهد تا نتیجه محاسبات خود را به صورت بازگشتی دریافت کنید و در دیگر قسمتهای برنامه استفاده کنید.
در نهایت، توابع در پایتون میتوانند خود را فراخوانی کنند. این مفهوم به عنوان recursion شناخته میشود و به شما امکان میدهد تا تابعی را تعریف کنید که خودش را فراخوانی کند. استفاده از recursion در برنامه نویسی پایتون میتواند به شما کمک کند تا مسائل پیچیده را به صورت سادهتر و قابل فهمتر حل کنید.
۲. برنامه نویسی پایتون: آموزش تعریف و استفاده از توابع
توابع یکی از مهمترین قسمتهای برنامهنویسی پایتون هستند. در این قسمت مقاله به آموزش تعریف و استفاده از توابع در پایتون میپردازیم.
یک تابع در پایتون یک بلوک کد است که فقط زمانی اجرا میشود که در برنامه فراخوانی شود. برای تعریف یک تابع، از کلیدواژه «def» استفاده میشود، به عنوان مثال:
def welcome_message():
print (“Welcome to our website!”)
در این مثال، تابعی به نام «welcome_message» تعریفشدهاست که یک پیام خوشآمدگویی را چاپ میکند. برای فراخوانی این تابع، کافی است نام تابع را تایپ کنیم و پرانتز بلافاصله پس از آن قرار دهیم، به عنوان مثال:
welcome_message()
میتوانید اطلاعاتی را به عنوان پارامترها به توابع پاس کنید. برای این کار، کافی است پارامترها را در داخل پرانتز تعریف کنید و آنها را در داخل تابع استفاده کنید. به عنوان مثال:
def greet (name):
print (“Hello،” + name + “!”)
greet (“John”)
در این مثال، تابعی به نام «greet» تعریفشدهاست که یک پارامتر به نام «name» دارد و پیامی را با استفاده از این پارامتر چاپ میکند. با فراخوانی این تابع و ارسال مقدار «John» به عنوان آرگومان، پیام «Hello، John!» چاپ میشود.
تعداد پارامترهای تابع باید با تعداد آرگومانهای فراخوانی تابع برابر باشد، در غیر این صورت خطا رخ میدهد. به عنوان مثال، اگر تابع «greet» را بدون ارسال آرگومان فراخوانی کنیم، خطا رخ میدهد.
میتوانید تابعی را با پارامترهای متغیر تعریف کنید. به عنوان مثال:
def add_numbers (x، y):
print (x + y)
add_numbers (۵، ۳)
در این مثال، تابعی به نام «add_numbers» تعریفشدهاست که دو پارامتر به نامهای «x» و «y» دارد و جمع آنها را چاپ میکند. با فراخوانی این تابع و ارسال مقادیر ۵ و ۳ به عنوان آرگومانها، جمع این دو عدد چاپ میشود.
میتوانید آرگومانهای کلیدی را به تابع ارسال کنید. این به شما اجازه میدهد آرگومانها را بر اساس نام آنها به تابع ارسال کنید، به جای ارسال آنها به ترتیب. به عنوان مثال:
def greet (name، age):
print (“Hello،” + name + “! You are” + str(age) + “years old.” )
greet (age=۲۵، name= “John”)
در این مثال، تابع «greet» دو پارامتر به نامهای «name» و «age» دارد. با ارسال آرگومانها به ترتیب نام آنها، نتیجه دقیقا مشابه مثال قبلی خواهد بود. ولی میتوانیم از آرگومانهای کلیدی استفاده کنیم و آرگومانها را بر اساس نام آنها به تابع ارسال کنیم. در این حالت، ترتیب آرگومانها مهم نیست.
میتوانید تابعی را با آرگومانهای کلیدی متغیر تعریف کنید. به عنوان مثال:
def greet (name، age=۱۸):
print (“Hello،” + name + “! You are” + str(age) + “years old.” )
greet (“John”)
در این مثال، تابع «greet» دو پارامتر به نامهای «name» و «age» دارد. پارامتر «age» دارای یک مقدار پیشفرض است که برابر با ۱۸ است. اگر مقداری برای پارامتر «age» ارسال نشود، مقدار پیشفرض آن (یعنی ۱۸) استفاده میشود.
تابعها میتوانند مقادیر را برگردانند. برای برگرداندن مقدار از دستور «return» استفاده میشود. به عنوان مثال:
def add_numbers (x، y):
return x + y
result = add_numbers (۵، ۳)
print (result)
در این مثال، تابع «add_numbers» دو پارامتر به نامهای «x» و «y» دارد و جمع آنها را برمیگرداند. با فراخوانی این تابع و ارسال مقادیر ۵ و ۳ به عنوان آرگومانها، نتیجه جمع این دو عدد در متغیر «result» ذخیره میشود و سپس چاپ میشود.
در پایتون میتوانید از بازگشت تابع استفاده کنید. بازگشت تابع به معنای اتمام اجرای تابع و بازگشت به نقطهای قبل از فراخوانی تابع است. این کار به شما امکان میدهد برنامه را به صورت مناسبی سازماندهی کنید و از تکرار کد جلوگیری کنید.
تابع خالی نمیتواند تعریف شود، اما میتوانید از عبارت «pass» استفاده کنید. عبارت «pass» به معنای عدم انجام هیچ عملیاتی است و معمولا برای تعریف یک تابع خالی استفاده میشود. به عنوان مثال:
def do_nothing():
pass
در این مثال، تابعی به نام «do_nothing» تعریفشدهاست که هیچ عملیاتی انجام نمیدهد.
میتوانید از بازگشتهای تابع استفاده کنید. برای این کار، کافی است از دستور «return» استفاده کنید. بازگشت تابع به معنای اتمام اجرای تابع و بازگشت به نقطهای قبل از فراخوانی تابع است. این کار به شما امکان میدهد نتیجهای را از تابع برگردانید و در دیگر قسمتهای برنامه استفاده کنید. به عنوان مثال:
def calculate_average (numbers):
total = sum (numbers) average = total / len (numbers)
return average
my_numbers = [۱، ۲، ۳، ۴، ۵]
result = calculate_average (my_numbers)
print (result)
در این مثال، تابع «calculate_average» یک پارامتر به نام «numbers» دارد و میانگین اعداد را محاسبه میکند. با ارسال لیستی از اعداد به عنوان آرگومان، میانگین آنها محاسبه و به عنوان نتیجه برگردانده میشود. سپس نتیجه در متغیر «result» ذخیره میشود و چاپ میشود.

در این قسمت مقاله، به آموزش تعریف و استفاده از توابع در پایتون پرداختیم. توابع یکی از ابزارهای قدرتمند در برنامهنویسی هستند که به شما امکان میدهند کدهای تکراری را در برنامه خود جایگزین کنید و برنامه را به شکل مناسبی سازماندهی کنید. با استفاده از توابع، کد خود را بهبود بخشید و آن را قابلفهمتر و قابلتعمیرتر کنید.
۳. نحوه ایجاد توابع کتابخانه در زبان برنامه نویسی پایتون
توابع در زبان برنامهنویسی پایتون بلوکی از کد هستند که یک وظیفه خاص را انجام میدهند. ایجاد توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون برای افزایش قابلیتها و کارایی برنامههای پایتون بسیار مهم است. توابع کتابخانه استاندارد و توابعی که خودمان ایجاد میکنیم دو دسته توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون هستند.
برای ایجاد تابع در پایتون از ساختار def function_name (arguments) استفاده میکنیم. در این ساختار، function_name نام تابع و arguments آرگومانهای تابع هستند. آرگومانها میتوانند مقادیر مشخصی دریافت کنند که در اجرای تابع استفاده میشوند.

توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون میتوانند نتیجهای را با استفاده از دستور return برگردانند. این مقدار برگرداندهشدهمیتواند در سایر قسمتهای برنامه استفاده شود.
از توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون برای انجام وظایف مختلفی مانند محاسبات ریاضی، مدیریت رشتهها و تاریخها، ارتباط با پایگاه داده و بسیاری دیگر استفاده میشود. با استفاده از توابع کتابخانه، برنامهنویسان میتوانند به راحتی و بدون نیاز به نوشتن کدهای تکراری و زمانبر، وظایف مورد نیاز خود را انجام دهند.
توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون به برنامهنویسان امکان میدهند کدهای قابل استفاده و قابل تکرار را در قالب یک تابع تعریف کنند و در سراسر برنامه به کار ببرند. این امر باعث افزایش قابلیت خوانایی و نگهداری کد میشود و همچنین زمان اجرای برنامه را کاهش میدهد.
استفاده از توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون از مزایایی مانند افزایش سرعت و کارایی برنامه، کاهش تکرار کدها و افزایش خوانایی کد برخوردار است. با تعریف و استفاده از توابع کتابخانه، برنامهنویسان میتوانند به صورت سازمانیافتهتر و بهینهتر کد بنویسند.
در نتیجه، ایجاد توابع کتابخانه در زبان برنامهنویسی پایتون برای بهبود کارایی و قابلیتهای برنامه بسیار حائز اهمیت است. استفاده از توابع کتابخانه استاندارد و ایجاد توابع خودمان به برنامهنویسان امکان میدهد که کدهای قابل استفاده و تکرار را با استفاده از ساختار تابع تعریف کنند و در سراسر برنامه به کار ببرند.
بعدا لامبدا فانکشن را یاد میگیریم که همان تابع با ساختار کوتاهتر است:

۴. آشنایی با ارسال پارامترها به توابع در پایتون
در زبان برنامه نویسی پایتون، ارسال پارامترها به توابع یکی از مفاهیم اساسی است. وقتی یک تابع تعریف میکنیم، معمولا نیاز داریم تا مقادیر مورد نیاز برای پارامترها را به آن تابع ارسال کنیم. به این ترتیب، تابع میتواند با این مقادیر کار کند و نتیجه مورد انتظار را تولید کند.
در پایتون، ما میتوانیم پارامترها را به دو صورت ارسال کنیم: موقعیتی و کلیدواژهای.

ارسال آرگومانهای موقعیتی
در ارسال آرگومانهای موقعیتی، ما مقادیر را به ترتیب موقعیت آنها در لیست پارامترها ارسال میکنیم. به عبارت دیگر، مقدار اول به پارامتر اول، مقدار دوم به پارامتر دوم و به همین ترتیب.
به عنوان مثال، فرض کنید یک تابع به نام add_numbers
داریم که دو عدد را با هم جمع میکند. میتوانیم این دو عدد را با ارسال آرگومانهای موقعیتی به تابع ارسال کنیم:
- add_numbers (۵، ۳)
- add_numbers (۱۰، ۷)
ارسال آرگومانهای کلیدواژهای
در ارسال آرگومانهای کلیدواژهای، به جای ارسال آرگومانها به ترتیب، ما آرگومانها را با استفاده از نام آنها به تابع ارسال میکنیم. این روش، خوانایی کد را افزایش میدهد و به ما امکان میدهد آرگومانها را به ترتیب دلخواه ارسال کنیم.
به عنوان مثال، فرض کنید یک تابع به نام calculate_area
داریم که محاسبه مساحت یک شکل هندسی را انجام میدهد. میتوانیم این تابع را با ارسال آرگومانهای کلیدواژهای فراخوانی کنیم:
- calculate_area (length=۵، width=۳)
- calculate_area (width=۱۰، length=۷)

پارامترهای اختیاری
در پایتون، ما میتوانیم پارامترهای اختیاری را با تعیین یک مقدار پیشفرض برای آنها تعریف کنیم. این به ما امکان میدهد تا هنگام فراخوانی تابع، مقدار دلخواهی برای این پارامترها ارسال کنیم. در صورت عدم ارسال مقدار، مقدار پیشفرض استفاده میشود.
به عنوان مثال، فرض کنید یک تابع به نام calculate_discount
داریم که محاسبه تخفیف یک محصول را انجام میدهد. میتوانیم پارامتری به نام percentage
را به صورت اختیاری تعریف کنیم و مقدار پیشفرض آن را برابر 10 درصد قرار دهیم:
- calculate_discount (price=۱۰۰)
- calculate_discount (price=۵۰، percentage=۲۰)
تعداد نامحدودی آرگومان
در پایتون، ما میتوانیم تعداد نامحدودی آرگومان را به صورت خوددلخواه به یک تابع اضافه کنیم. برای این کار، از پارامتری با نام *args
استفاده میکنیم. با استفاده از این پارامتر، میتوانیم تعداد نامحدودی آرگومان را به تابع ارسال کنیم.
به عنوان مثال، فرض کنید یک تابع به نام calculate_sum
داریم که مجموع چند عدد را محاسبه میکند. میتوانیم تعداد نامحدودی آرگومان را با استفاده از *args
به تابع ارسال کنیم:
- calculate_sum (۱، ۲، ۳، ۴، ۵)
- calculate_sum (۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰)
تعداد نامحدودی آرگومان کلیدواژهای
همچنین، ما میتوانیم تعداد نامحدودی آرگومان کلیدواژهای را به یک تابع اضافه کنیم. برای این کار، از پارامتری با نام **kwargs
استفاده میکنیم. با استفاده از این پارامتر، میتوانیم تعداد نامحدودی آرگومان کلیدواژهای را به تابع ارسال کنیم.
به عنوان مثال، فرض کنید یک تابع به نام print_info
داریم که اطلاعات مربوط به یک شخص را چاپ میکند. میتوانیم تعداد نامحدودی آرگومان کلیدواژهای را با استفاده از **kwargs
به تابع ارسال کنیم:
- print_info (name= “John”، age=۲۵، city= “New York”)
- print_info (name= “Jane”، age=۳۰، city= “London”، occupation= “Engineer”)
نتیجه گیری
با توجه به موضوعات مختلفی که در مورد توابع در زبان برنامه نویسی پایتون بحث شد، میتوان نتیجه گرفت که توابع از قابلیتهای بسیار مهم و حیاتی در این زبان به حساب میآیند. این قابلیت به برنامه نویسان امکان میدهد تا با استفاده از توابع، کدهای ساختاردهی شده، بهینه و قابلیت استفاده مجدد بنویسند. توابع به عنوان بلوکهایی از کد عمل میکنند که یک وظیفه خاص را انجام میدهند و با تعریف و استفاده از توابع کتابخانه میتوان فراخوانیها را سازماندهی و توسعه داد. همچنین ارسال پارامترها به توابع نیز یکی از مفاهیم اساسی در برنامه نویسی پایتون است که با استفاده از آن میتوان تعداد نامحدودی آرگومان کلیدواژهای را به تابع ارسال کرد. در نهایت، ایجاد توابع کتابخانه و استفاده از آنها در برنامه نویسی پایتون میتواند بهبود کارایی و قابلیتهای برنامه را بهبود بخشد. بنابراین، استفاده از توابع در زبان برنامه نویسی پایتون امری بسیار حائز اهمیت است و برنامه نویسان باید از این امکانات بهره ببرند تا بتوانند کدهای بهتر و بهینهتری بنویسند.

منابع استفاده شده:
درباره Matinus
با ورود به کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از سال 1385 به دنیای زیبای آی تی وارد شدم و فوق لیسانسم رو در رشته آی تی گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم. از همون دوران شروع به ساختن وب سایت ها و سئو کردن اونها کردم. زمانی که هیچ کس نمی تونست سئو چیه! یکی پس از دیگری زبان های برنامه نویسی رو تست کردم؛ مثل سی پلاس پلاس ؛ سی شارپ ؛ جاوا ؛ جاوا اسکریپت ؛ سوییفت و .... با همشون برنامه نوشتم تا رسیدم به پایتون و با توجه به تجربه خودم فهمیدم که به این زبان بیشتر علاقه دارم چون در مدت سه ماه اول 24 ساعته پشت کامپیوتر بودم و با برترین اساتید جهان پایتون خودم رو ارتقا دادم تا پس از دو سه سال در پایتون سنیور شدم و اکنون می تونم اونو تدریس کنم. آموزش پایتون من زیادی وسواس گونه و جامعه و من پشت صحنه دستورات و حافظه رو بشما می گم که هیچکس این رو به شما نمیگه.... چون بلد نیستن!!! فقط بلدن از دستورات استفاده کنن. مطمئن باش بعد از آموزش پایتون من خیلی حرف برای گفتن داری و میتونی وارد دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و علوم داده ها بشی و یک شغل بسیار پردرآمد در خارج از کشور بگیری ......
نوشتههای بیشتر از Matinus
دیدگاهتان را بنویسید