ماشین لرنبنگ, هوش مصنوعی

۴ کاربرد مهم ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ

کاربرد-ماشین-لرنینگ-در-مارکتینگ-چیست؟

آشنایی با ۴ کاربرد مهم ماشین لرنینگ در زمینه دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از کسب و کار ها با این وجود که ایده های استارت آپی خوب داشتند اما قادر به عرضه محصولات خود به مردم و رفع نیاز جامعه نبودند.

این اتفاق به این دلیل رخ داده است که اینگونه کسب و کار ها در زمینه مارکتینگ ضعیف عمل نموده اند و یا بودجه کافی در این کار خرج نکرده اند.

در واقع قلب تپنده و نقطه قوت یک تیم، فعالیت مارکتینگ و فروش آن تیم می باشد.

به این دلیل که هیچ کسب و کاری بدون مشتری نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد و سودی داشته باشد.

امروزه و با گسترش تکنولوژی و قرار گیری فضای دیجیتال و ابزار های مدیریتی و ارتباطی در اختیار همگان، بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ جایگزین بازاریابی سنتی شده است.

با ورود هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ به دنیای دیجیتال مارکتینگ، کسب و کار ها در زمینه هایی مانند پیش بینی نیاز مشتریان، مدیریت آنها و همچنین ارائه راهکار هایی برای خرید و فروش و مشاوره خرید و … دچار رشد روز افزونی شده اند.

اطلاعات گردآوری شده از درگیر شدن با جامعه، مشتریان بالقوه، مشتریان راغب و مشتریان بالفعل موجب گسترش کسب و کار شما می شود.

الگوریتم های ماشین لرنینگ با پیش بینی رفتار های مصرف کننده ها و استفاده از آنها در زمان های مختلف و همچنین با یادگیری استراتژی های خرد و کلان بازاریابی موجب هدایت درست مدیر دیجیتال مارکتینگ می شوند.

استفاده از سیستم های ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ به یکی از ملزومات برای سازمان هایی که سال ها است در این زمینه فعالیت می کنند و یا کار هایی که رقبای زیاد و بودجه کمی دارند تبدیل شده است.

الگوریتم ماشین لرنینگ با شناسایی الگوهای و پیش بینی رفتار مصرف کننده به شما در تصمیم گیری هایتان یاری می رساند.

در این مقاله به بررسی امکاناتی پرداخته می شود که موجب رونق دیجیتال مارکتینگ به وسیله ماشین لرنینگ خواهد شد.

 

1. ادغام داده های دیجیتال با استفاده از ماشین لرنینگ

بر اساس آمار بنیاد ام آی تی تکنولوژی و گوگل مشخص شده است که تهیه یک استراتژی بازاریابی شخصی سازی شده برای مشتریان بازدهی بسیار بالایی دارد.

بر اساس این مطالعات گسترده، مشخص شد که لازم است تیم های مارکتینگ استراتژی های خود را بر اساس داده  پایه ریزی نمایند.

بازار یابی در چند سال اخیر تفاوت زیادی با قبل پیدا کرده که می توان مهم ترین آن را کم اهمیت شدن امر پیدا کردن روال تقاضا در جامعه دانست.

بازاریابی امروزه به متغیر های دیگری مانند مالکیت تجربه، جمع آوری داده در مورد رفتار مشتریان بالقوه و راغب و همچنین بررسی و تحلیل داده ها می پردازد که این کار با استفاده از الگوریتم های ماشین لرنینگ به کاری بسیار آسان تبدیل شده است.

 

2.تخمین و طراحی مسیر با استفاده از ماشین لرنینگ

تصور کنید که برای کسب و کار خود میخواهید کمپین گسترده ایمیلی را راه بیاندازید .

به همین سبب ایمیل ۲ میلیون مشتری راغب را در زمان ۵ سال جمع آوری کرده اید و سپس استراتژی‌ خود را نوشته و همچنین CTA مناسبی که سازگار با معیار ها تست A/B باشد را در نظر گرفتید.

ممکن است در این مسیر با دو مشکل مواجه شوید:

1.رفتار مشتریان با کمپین های ایمیلی و غیر ایمیلی در گذشته به چه شکلی بوده است؟

2.جهت شخصی سازی کمپین لازم است جامعه مشتریان بالقوه را به چند گروه تقسیم بندی نماییم؟

 

شما بدون استفاده از الگوریتمی که رفتار مشتریان را رصد نموده و به شما پیشنهاداتی دهد، نمی توانید این کار را به درستی انجام دهید.

الگوریتم های ماشین لرنینگ در این زمینه قادر است با جمع آوری آدرس های ایمیل از صاحبانشان و همچنین تخمین میزان موفقیت ایمیل، گروه بندی مناسبی در اختیار شما قرار دهید.

به این صورت دیجیتال مارکتر ها توان ترکیب عناصر مختلف با یکدیگر و تخمین احتمال موفقیت اهداف و کمپین های تجاری را دارند.

 

3.رصد کسب و کار ها با استفاده از ماشین لرنینگ

دیجیتال مارکتر ها با استفاده از ماشین لرنینگ در کسب و کار خود علاوه بر ایجاد تغییر در روش کار ، دچار ریسک ها و فعالیت های دیگری نیز شده اند.

آمار به دست آمده نشان می دهد افرادی که در کسب و کار خود از ماشین لرنینگ استفاده می کنند تنها لازم است ۱۰ درصد از زمان خود را صرف اعمال تغییرات و بروز رسانی دستی سیستم ها نمایند.

به این صورت مدیران امکان این را دارند که زمان بیشتری را در جهت اعمال تصمیمات مدیریتی و استراتژیک کسب و کار خود صرف نموده و با دقت بیشتری اقدام به طراحی کمپین های مختلف جهت جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آن ها به مشتریان راغب، جهت تکمیل فرآیند پر کردن قیف فروش خود نمایند.

الگوریتم های ماشین لرنینگ به شما امکان مقایسه داده ها و رفتار های مشتریان پیش از خرید را داده و همچنین رفتار های پس از خرید را نیز پیش بینی می کند.

به عنوان مثال در کمپانی های بزرگ بازی های ویدیویی، مدیران به هیچ عنوان بدون بررسی گزارشات و شواهد تیم تحقیقاتی و عملکرد مشتریان در ساختار بازی تغییری ایجاد نمی کنند.

در این راستا مدیران در پی بهبود و ارتقای تجربه کاربران از بازی بوده و بدون توجه به نظرات و بازخورد آنها اقدام به تغییر در ساختار بازی نمی کنند.

سیستم ماشین لرنینگ علاوه کاهش دادن کار تیم تحقیقاتی، قادر به پیش بینی رفتار مشتری بوده و به این صورت آنالیز خوبی از رفتار آن ها به دست می آورد و اقدام به تغییر آن ها می نماید.

 

4.انجام محاسبات بازگشت سرمایه با استفاده از ماشین لرنینگ

ماشین لرنینگ می تواند به صورت پیاپی اقدام به محاسبه بازگشت سرمایه نماید.

بازاریاب ها نیز امکان اندازه گیری تأثیر استفاده از استراتژی های بازاریابی و تعیین میزان عناصر جدا شده در هر یک از این فعالیت ها را دارند.

به این صورت و با زیر نظر گرفتن مؤلفه ها، توان مدیریت منابع مالی و حذف کانال های کم بازده را دارند.

با ترکیب اطلاعات در بخش تحقیقات و استفاده از ماشین لرنینگ در تمامی داده های سازمان، بخش بازاریابی می تواند مشتریان را بشناسد و  این اتفاق منجر به رشد کسب و کار و رسیدن به اهداف بازاریابی می شود.

 

کلام آخر

ماشین لرنینگ به یکی از ابزار های بسیار قدرتمند در جهت رشد و گسترش دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است

سیستم های ماشین لرنینگ که با زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است در مواردی مانند پیش بینی رفتار مشتریان، جمع آوری اطلاعات و طراحی استراتژی در جهت رفتار آینده مشتریان، کاربرد دارد.

به این صورت و با استفاده از ماشین لرنینگ شما می توانید به کسب و کار خود سود بیشتری نسب به قبل دهید.

به همین سبب به شما توصیه میکنیم همین حالا اقدام به یادگیری ماشین لرنینگ و همچنین پایه آن که زبان برنامه نویسی پایتون می باشد از وب سایت جامع و آموزش مگاپایتون نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *