برنامه نویسی

آشنایی با ۶ رویکرد کاربردی در جهت استفاده از زبان برنامه نویسی ‌پایتون

آشنایی با ۶ رویکرد کاربردی در جهت استفاده از زبان برنامه نویسی ‌پایتون

جهت انجام برنامه نویسی تکنیک های مختلفی وجود دارد. اما برخی تکنیک های نیز وجود دارند که معمولا توسط اکثریت افراد در برنامه نویسی کاربردی می باشند.

استفاده از این قواعد موجب سازگاری منطقی میان برنامه نویسان و همچنین ایجاد تجربه یکسان میان این افراد می شود.

لزومی وجود ندارد که برنامه نویسان در جهت داشتن یک خروجی ملزم به استفاده از یک تکنیک باشند، بلکه لازم است برای داشتن یک خروجی از ساختار و قالب مشخص که اکثر افراد با آن آشنایی دارند برای کد نویسی استفاده نمایند.

در واقع بهترین رویکرد ها در برنامه نویسی پیشنهاداتی است که در جهت نوشتن یک برنامه توسط برنامه نویس بر روی آن اعمال می شود.

این اتفاق منجر به وجود آمدن زبان مشترکی شده که برنامه نویسان از سینتکس به خروجی آن پی می برند.

قواعد و رویکرد های ثابت برنامه نویسی به برنامه نویسان کمک می کند که در جهت ادغام و یا ویرایش کد ها با یکدیگر همکاری نمایند..

در صورت تعیین نمودن اصول و قواعد ثابت در برنامه نویسی دیگر حین انجام برنامه نویسی با کد های قدیمی دچار سر درگمی نخواهید شد.

به دلیل اهمیت این موضوع، ما در این مقاله به بررسی ۶ رویکرد کاربردی در زبان برنامه نویسی پایتون خواهیم پرداخت.

 

1.پیروی از قواعد درست در جهت نام گذاری در زبان برنامه نویسی پایتون

نام گذاری برنامه ها در زبان برنامه نویسی پایتون لازم است کوتاه و توضیحی باشد. به این شکل که در کمترین مقدار و بیشترین معنا باشد.

همچنین لازم است نام گذاری شما واضح و سر راست باشد.

مثال نام گذاری نادرست: my_variable,x,list_for_stroing_world_counts

مثال نام گذاری صحیح و مناسب

row_dict, product_id, world_conunts

در نام گذاری زبان برنامه نویسی پایتون لازم است متغیر ها را با کلمات کوچک نام گذاری نمایید و برای جدا نمودن آنها از یکدیگر نیز از _ استفاده نمایید.

در صورت عدم عمومیت متغیر های شما بهتر است از _‌ پیش از نام متغیر استفاده نمایید.

معمولا در زبان برنامه نویسی پایتون از ثابت ها استفاده نمی ‌شود در صورتیکه در برنامه نویسی شما استفاده شد لازم است آن را با کلمات بزرگ بنویسید.

لازم است توابع نیز مانند متغیر ها با حروف‌ کوچک نوشته شده و برای جدا سازی نیز از _ استفاده کنید.

به دلیل آنکه پایتون زبانی شیء گرا می باشد، از کلاس ها استفاده زیادی می شود و در جهت نام گذاری کلاس ها نیز لازم است اولین حرف هر کلمه را به صورت بزرگ بنویسید.

جهت نام گذاری پکیج ها و ماژول ها نیز بهتر است از یک کلمه استفاده نمایید اما در صورتی که ناچار به استفاده از دو کلمه شدید آن ها را با _ جدا نموده و تمامی کلمات را نیز به صورت کوچک بنویسید.

python_programming_language

python_programming_language

 

  1. 2. راهنمای PEP 8 در زبان برنامه نویسی پایتون

یکی از مسائلی که برنامه نویسان پایتون در جهت یکسان سازی رویکرد های این زبان با آن مواجه شدند آن است که در صورت قرار دادن قواعد کلی باز هم برنامه نویسان کد ها را به صورت های مختلفی می نویسند و این اتفاق منجر به ناسازگاری کد ها خواهد شد.

به همین دلیل برنامه نویسان یک استایل منحصر به فرد برای پایتون نوشتند تا کد ها استایل یکپارچه و مشخصی یابند.

این استایل مشخص را نیز PEP 8 نامیدند که به یکی از مستندات رسمی پایتون تبدیل شد

اصول و قواعد PEP 8 به شرح زیر می باشد:

کناره گذاری یا indentation در پایتون

پیش از استفاده از کناره گذاری در جهت استفاده از بلاک کد ها، از این فرمت در جهت زیبا تر کردن و خوانا تر کردن کد ها در زبان پایتون استفاده می شد.

اما امروزه علاوه بر زیبا سازی کد ها از این حالت در جهت بلاک بندی تابع، شرط و کلاس ها نیز استفاده می شود.

توسعه دهندگان جهت کناره گذاری کد ها از میزان متفاوتی Space و tab استفاده می کردند که موجب ناسازگاری در کد ها می شد.

به همین دلیل در PEP 8 بیانیه ای صادر شد مبنی بر آنکه لازم است از ۴ اسپیس استفاده شود و دیگر از tab استفاده نشود.

در صورت استفاده از این دو حالت در اسکریپت پایتون با خطا مواجه می شوید.

TabError: inconsistent use of tabs and spaces in indentation

 

علاوه بر آن PEP 8 در جهت ارتباط با نوشتن دستورات و ورودی توابع که طول زیادی دارند نیز از قواعد زیر استفاده می کند

و به این صورت لازم است کد ها به قرار زیر باشند:

# Aligned with opening delimiter.

 

foo = long_function_name(var_one, var_two,

 

                        var_three, var_four)

 

# Add 4 spaces (an extra level of indentation) to distinguish arguments from the rest.

 

def long_function_name(

 

       var_one, var_two, var_three,

 

       var_four):

 

   print(var_one)

 

# Hanging indents should add a level.

 

foo = long_function_name(

 

   var_one, var_two,

 

)  var_three, var_four

 

حالت خلاف قواعد نیز به شرح زیر می باشد

# Arguments on first line forbidden when not using vertical alignment.

 

foo = long_function_name(var_one, var_two,

 

   var_three, var_four)

 

# Further indentation required as indentation is not distinguishable.

 

def long_function_name(

 

   var_one, var_two, var_three,

 

   var_four):

 

   print(var_one)

 

در قواعد PEP 8 حداکثر ۷۹ کارکتر می تواند در یک خط که دارای المان ها برنامه نویسی است، وجود داشته باشد. در صورت وجود کامنت ها و رشته های مستندات لازم است از ۷۲ کارکتر در خط استفاده نمایید.

همچنین در قواعد PEP8 گفته شده که ماژول ها لازم است در خطوط جداگانه import شوند.

در صورتی که از یک ماژول توابع و کلاس های متعددی را import می نمایید نباید در هر خط بیش از ۸ مورد وجود داشته باشد.

کاربردهای-پایتون

کاربردهای-پایتون

 

استاندارد PEP 8  به قرار زیر می باشد

import numpy

import pandas

import matplotlib

 

مثال زیر خلاف استاندارد PEP 8 می باشد

import numpy, pandas, matplotlib

 

۳.ماژولار نویسی در زبان برنامه نویسی پایتون

منظور از نوشتن به صورت ماژولار چیست؟ در ماژولار نویسی تمایل داریم تا از تکرار کد ها جلوگیری نماییم.

در صورتی که تمایل به نوشتن کد های ماژولاری دارید نیاز است قالب آن کوتاه و قابل درک باشد.

به این صورت خوانایی کد ها افزایش می یابد.

جهت ماژولار نویسی کدهای خود لازم است به شکل مداوم و مناسب از توابع و کلاس ها استفاده نمایید.

استفاده از توابع نیز به شما این امکان را می دهد تا کد ها را به صورت تکراری ننویسید.

کد نویسی به صورت ماژولار چه مزایایی دارد؟

  1. خوانایی بهتر و بالا تر کد ها
  2. کاهش یافتن حجم کد ها
  3. استفاده بهینه تر از متغیر ها و حافظه
  4. کاهش زمان دیباگینگ

 

۴.برنامه نویسی شیء گرا در زبان برنامه نویسی پایتون

در این نوع پارادایم برنامه نویسی، ما بر روی شیء ها و کلاس ها متمرکز می باشیم.

با وجود آنکه برنامه نویسی شیء گرا سریع ترین روش اجرای برنامه نویسی نمی‌ باشد اما به شما قابلیت های زیادی در جهت مدیریت و کنترل برنامه می دهد.

جهت پیاده سازی یک برنامه شیء گرا از مفاهیم کلاس و متد استفاده می نماییم.

همچنین یک کلاس چندین روش، متد و خاصیت را در خود جای می دهد.

استفاده از برنامه نویسی شیء گرا موجب ماژولار شدن کد ها شده و استفاده پذیری آن ها را به صورت مجدد افزایش می دهد.

زبان برنامه نویسی پایتون به شکل پیش فرض یک زبان شیء گرا می باشد.

 

۵.کامنت و مستندات نویسی در زبان برنامه نویسی پایتون

کامنت ها جزئی از کد ها می باشند که توسط مفسر اجرا نشده و به صورت راهنمایی برای کد ها می باشند.

توضیح نوشتن برای کد ها سه حالت زیر را به همراه دارد:

  1. استفاده از کامنت یک خطی
  2. استفاده از کامنت چند خطی
  3. استفاده از DocString و یا رشته مستندات

به مثال های زیر توجه نمایید

# Define a List of Brands

brands = [‘Apple’, ‘Google, ‘Netflix’, ‘Amazon’, ‘Ford’]

 

مثال دوم

# Welcome to Python Programming

# This is a dynamically typed object-oriented language

# Let’s define some brand names

brands = [‘Apple’, ‘Google’, ‘Netflix’, ‘Amazon’, ‘Ford‘]

مثال سوم

def find_odd_nums(num_list):

 

“””

 

This function is used to find and list out the odd numbers from a given list

 

It takes a list of numbers as argument

 

It returns a list of odd numbers

 

“””

    return [num for num in num_list if num % 2 != 0]

 

مثال اول مثالی برای کامنت یک خطی می باشد که در آن تنها یک توضیح کوتاه ارائه داده شده است.

مثال دومی کامنت چند خطی داریم که توضیحات بیشتری نسبت به مثال اول ارائه شده است.

مثال سوم از Docstring استفاده شده و تنها در صورت ایجاد یک تابع و یا کلاس کاربردی می باشد.

 

۶.استفاده از محیط های مجازی در زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در نسخه های مختلف اجرا شده و همچنین کتابخانه های متعدد و نسخه های متنوعی دارد.

در برنامه های پایتون از کتابخانه هایی استفاده می شود که جهت اجرا شدن مجدد به این کتابخانه ها احتیاج خواهید داشت.

به همین سبب بهتر است موارد نیازمندی هر پروژه داخل همان پروژه اعمال شود.

گاهی نیز ممکن است جهت اجرای یک برنامه به نسخه ۳.۷ پایتون نیاز داشته باشید اما فردی پس از دانلود پروژه آن را در پایتون ۳.۵ اجرا نماید.

به همین سبب لازم است در پروژه نیازمندی ۳.۷ ذکر شود.

به همین سبب محیط های مجازی در زبان برنامه نویسی پایتون ارائه شدند.

محیط های مجازی شامل یک محیط مستقل و مفسر مستقل پایتونی به همراه کتابخانه مختلف می باشد.

در این حالت نیازمندی های هر محیط مجازی در زمان اجرا به کاربر با کمک یک فایل requirements.txt گفته می شود که در آن تمامی موارد یک پروژه ذکر شده است.

جهت نصب این موارد لزومی به عمل کردن به شیوه جداگانه نیست. تنها می توانید به صورت مستقیم دستور pip install requirements.txt را اجرا نمایید تا تمامی موارد نصب شود و در جهت اجرای این فایل از دستور pip freeze>requirements.txt استفاده نمایید.

 

کلام آخر

در این مقاله شما را با ۶ رویکرد اصلی در زبان برنامه نویسی پایتون آشنا نمودیم.

در صورتی که تمایل به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون دارید به این ۶ رویکرد احتیاج پیدا می کنید.

شما می توانید آموزش جامع و کاربردی زبان برنامه نویسی پایتون را با پکیج آموزشی مگا پایتون شروع نمایید.

1 نظر در “آشنایی با ۶ رویکرد کاربردی در جهت استفاده از زبان برنامه نویسی ‌پایتون

  1. سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *